انواع دستگاه هایی که فویل استامپینگ را انجام می دهند کدامند؟

اگر می خواهید درباره دستگاه های چاپ اطلاعاتی داشته باشید ادامه مقاله را دنبال کنید:

دستگاه طلاکوب دستی

در نوع دستی که از نام ان نیز مشخص است اهرمی که برای چاپ بکار می رود به صورت دستی عمل می کند. این نوع دستگاه برای مواردی استفاده می شود که تیراژ چاپ کم باشد.

دستگاه طلاکوب پنوماتیک

در نوع پنوماتیک اهرم فشار، بادی است و تمام مراحل چاپ به شکل منظم انجام شده و تیراژ چاپ بالا است.

دستگاه طلاکوب دستی و پنوماتیک
دستگاه طلاکوب دستی و پنوماتیک

دستگاه طلاکوب هیدرولیک

دستگاه چاپ هیدرولیک با فشار روغن کار می کند و تیراژ بالایی از چاپ طلاکوب را می توان به وسیله این دستگاه انجام داد. معمولا این نوع دستگاه نسبت به نوع پنوماتیکی دارای فشار جک و سایز چاپ بالاتر می باشد.

دستگاه چاپ دیجیتالی

در چاپ طلاکوب دیجیتال همه موارد چاپ به صورت دیجیتالی انجام می شود و نیاز به کلیشه نیست. این نوع چاپ برای تیراژ کم، مانند چاپ روی جلد پایان نامه ها استفاده می شود.

تاریخچه چاپ طلاکوب

در قرن نوزدهم، فویل استامپینگ تبدیل به روشی رایج در استفاده از فویل و ایجاد نقش برجسته در چاپ کتاب تبدیل شد. اولین حق ثبت اختراع چاپ داغی، توسط ارنست اوزر در سال 1892 در آلمان ثبت شد. این روش که ابتدا از روی چرم و کاغذ استفاده می شد، از دهه 50 به بعد به ابزاری محبوب برای نشانه گذاری بر روی پلاستیک تبدیل شد. همچنین یکی از متداول ترین روشهای چاپ هنری است.

دستگاه طلاکوب پنوماتیک
دستگاه طلاکوب پنوماتیک

روند کار:

در دستگاه چاپ طلاکوب، کلیشه نصب می شود و گرم می شود، و محصول مورد نظر در زیر آن قرار می گیرد. برگ متالیزه یا رنگ شده (فویل یا همان زر طلاکوب) بین این دو قرار داده شده است و کلیشه روی آن به پایین فشار می یابد و رنگ خشک یا فویل مورد استفاده بر روی سطح محصول منتقل می شود.

ابزارهای چاپ طلاکوب

در کنار دستگاه های زرکوب، از جمله ابزارهای متداول برای چاپ کردن می توان کلیشه ها و فویل ها را نام برد.

زر طلاکوب: فویل ها دارای انواع مختلفی هستند از جمله فویل های متالایز و فویل های پیگمنتی که بر طبق نیاز از آنها استفاده می شود. عرض رول فویل ها 60-80 سانتی متر می باشد لذا برای استفاده باید توسط دستگاه برش رول به عرض مورد نیاز بریده شود.

فویل متالایز
فویل متالایز

فویل پیگمنتی
فویل پیگمنتی

 

باید یاد آور شد اینگونه نیست که چاپ طلاکوب فقط به رنگ طلایی باشد بلکه رنگ های فویل مورد استفاده می تواند به رنگ طلایی، نقره ای، قرمز، سبز، آبی، سیاه و … باشد.

دستگاه برش رولدستگاه برش رول

 

کلیشه: برای انتقال طرح مورد نظر به روی محصول باید ابتدا کلیشه ساخته شود. با توجه به نوع چاپ (داغی یا طلاکوب)، معمولا کلیشه ها را بصورت 2 میلی و 3 میلی می سازند.

کلیشه طلاکوب
کلیشه طلاکوب

فیکسچر: از فیکسچر ها نیز برای ثابت نگه داشتن محصول روی میز دستگاه استفاده می شود.