چاپ طلاکوب و چاپ داغی چیست؟

در چاپ فویل که به چاپ طلاکوب نیز مشهور شده است، جوهر یا فویل های از قبل خشک شده بر روی یک سطح منتقل می شود. این روش چاپ، زمان ظهورش در قرن نوزدهم همراه با برجستگی های زیبا بر روی سطوح مختلف هنری بود و از انواع و رنگهای مختلف برای چاپ استفاده شده است. پس از سال 1970، چاپ طلاکوب یا داغی یکی از روش های مهم برای طرح های دکوری و فانتزی شد که بر روی سطوح محصولات پلاستیکی چاپ می شد.

چاپ طلاکوب برای چه مواردی بکار می رود؟

چاپ طلاکوب یکی از چاپ های زیبا است که در صنایع مختلف بکار می رود، از جمله می توان از این نوع چاپ در تولیدی های لباس و پارچه استفاده کرد. فناوری فویل استامپینگ برای پلاستیک بکار می رفت اما امروزه برای قطعات الکتریکی (شامل قاب تلویزیون، قطعات صوتی، یخچال و …)، ظروف آرایشی و بهداشتی (رژ لب، کرم، ریمل، بطری شامپو و …)، لوازم التحریر (خودکار، مداد، مداد رنگی و …) و چاپ کارت های دعوت استفاده می شود.


چاپ طلاکوب و چاپ داغی چیست؟

چاپ بر روی هدایای تبلیغاتی از جمله:

  • جلد مدارک، تقویم و سررسید، پاکت دکمه دار و …
  • استفاده از این نوع چاپ برای طرح آرم های شرکتی روی محصولات مختلف
  • استفاده برای چاپ جلد کتاب ها
  • برای استفاده در هر نوع دعوتنامه به عنوان مثال طرح هایی برای کارت های عروسی
  • در موارد هنری و گرافیکی برای چاپ های هنری و استفاده در هر نوع چاپ گرافیکی، استفاده برای کارت های ویزیت
  • استفاده برای چاپ روی پارچه و لباس

چاپخانه ها این نوع چاپ را در مواردی مانند چاپ روی چرم های مصنوعی و طبیعی، کاتالوگ ها، چاپ هدایای تبلیغاتی از جمله سررسید، تقویم، جلد مدارک، پاکت دکمه دار و … استفاده می کنند. این روش چاپ مورد علاقه بسیاری از افراد است به این دلیل که کاری جذاب و هنری به افراد تحویل داده می شود.

 

انواع چاپ طلاکوب

طلاکوب گرم (هات استامپینگ)

در این نوع چاپ با فشار و حرارت کلیشه بر روی سطح، طرح مورد نظر چاپ می شود. در صورتیکه برای کار، فویل استفاده شود، چاپ ما دارای رنگ خواهد بود؛ در غیر اینصورت چاپ فقط بصورت برجسته مشاهده می شود که به چاپ داغی مشهور شده است.

طلاکوب سرد

در این نوع چاپ، طرح چاپ شده از طریق چسب مشخص شده است و لایه های طلایی بر روی نقاط چسب زده شده قرار می گیرند.

اگر می خواهید از نوع چاپ طلاکوب به صورت برجسته استفاده کنید از روش طلاکوب گرم استفاده کنید، در نوع سرد برجستگی ایجاد نمی شود اما در نوع گرم به دلیل استفاده از کلیشه و فشار حرارتی وارد شده به صورت برجسته ظاهر می شود و یک چاپ بسیار زیبا و جذاب را به شما نشان خواهد داد.